pondělí 28. ledna 2019

4/2019

Minulý týden byl ve znamení odpočinku a polehávání. Až tolik se toho neděje. Dneska jsem tady s tipem na film a knížku.

Znáte slovenského spisovatele Jozefa Kariku? Pokud ne, určitě sáhnete po některé z jeho knih. Já nejsem fanda do severské krimi a vůbec tohoto žánru. Karika je ale někde mezi. Trhlina je kniha založená na reálných událostech. V pohoří Tribeč se totiž několik desetiletí ztrácí lidé beze stopy. řeknu Vám, že po přečtení jsem nevěděla zda jsem magor já, autor nebo hlavní hrdina. No, byla jsem z toho vedle. Proto jsem moc chtěla viděl filmovou verzi. Většinou bývám zklamaná, protože kniha samozřejmě úplně jiný zážitek, že ano. Filmové zpracování bylo povedené, žádná lekačka, ale dobrý mysteriózní thriller. Jak poznamenal Z., taková slovenská Blair Witch.



Z knížek tady mám tip na právě dočtenou Pandu v Nesnázích od Markéty Lukáškové.
Pytle pod očima, únava jako blázen, ale já jsem to dala. Knížka přečtená na dva zásahy.
Kniha má dvě dějové linie. V jedné vypráví příběh studentky historie Terezy, které píše diplomku o ženě, jež v padesátých letech pomohla utéct jejímu dědečkovi přes hranice. Tereza má od narození skvrny na tváři a na duši. Vyprávění přerušují kurzívou psané úryvky ze života jejích rodičů, kteří zrovna prožívají krizi.
V druhé dějové linii se se čtenář vrací do těžkých padesátých let, kdy se za "podvracení republiky" dával provaz. Marie poskytuje azyl lidem, kteří se chystají na útěk přes hranice. Vdova s dítětem se kvůli pomoci ocitá ve vězení, kde zažívá peklo.
Příběh na sebe navazuje. Přechod mezi liniemi nepůsobí rušivě, čte se výborně. Vyústění příběhu je opravdu nečekané. Jediné, co mi na knize vadilo, byl pro mě těžko uvěřitelný konec. 


Petra

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za milé komentáře!